Digipig skaper sparegrismagi
Dagens barn får et distansert forhold til penger. Svaret fra gründer Jens Braathen er en digital sparegris – Digipig.
Tekst og foto: Sjur Frimand-Anda
Jens Braathen og hans datter skulle kjøpe et leketelt de hadde funnet på Finn.no. Selgeren var en liten gutt som hadde ryddet i lekene.
– Dette er en fin måte å lære barna kjøp og salg. Men gutten som solgte, skulle jo ha betalt. Vanligvis har jeg ikke kontanter og måtte vippse til foreldrene hans i stedet, forteller Braathen.
Dette fikk ham til å fundere på forholdet dagens barn får til penger og hvordan det var tidligere, da sparegrisen ble brukt som et meget håndfast verktøy for å spare til noe en ville ha.
– Penger blir veldig abstrakt og fremmed for barn. En sparegris er veldig konkret.
Tankene fortsatte å løpe og ble til ideen om Digipig, en digital sparegris.
– Vi vil gjøre minst mulig med grisen og beholde den klassiske formen. Men med enkle grep har vi modernisert den og tilpasset den til dagens digitale verden, sier Braathen, og fortsetter: – Vår misjon er å lære barn å spare. Jo tidligere man kommer i gang, jo bedre vil man være rustet til å forstå hvordan økonomien fungerer.
KONSEPTET
Konseptet er veldig enkelt. Digipig er en fysisk sparegris, koblet til internett og en bankkonto. I tillegg gir grisen spareråd. I snuten sitter det en touchskjerm som gir beskjed straks noen penger er på vei. Barna må selv «swipe» inn pengene på konto, mynt for mynt. I Norge er planen at overførsler av penger til grisen skjer via Vipps.
– Grisen har potensial til flere funksjoner, men vi velger å holde igjen på dette og få på plass kjerneproduktet først. Grisen vil oppdateres automatisk via nettet, og vi har mulighet til å utvikle dette gradvis.
PROTOTYPE
Digipig begynner å nærme seg lansering. Norge er første land ut, men også Sverige og Danmark er aktuelle, da det er utbredt med
straksbetalingsapper også der.
– Vi er 70–80 prosent ferdige, men det gjenstår en del rundt brukerreisen og programmeringen, sier Braathen, som tar sikte på lansering mot slutten av 2018.
– Mye handler om å velge riktige komponenter, da gjelder det å ikke bare velge de billigste. Digipig’en skal ha en god kvalitetsfølelse.
AKSELERATORPROGRAM
Digipig har vært en del av The Factorys (tidligere Fintech Factory) akseleratorprogram for våren 2017. Det har gitt dem en kickstart.
– Dette har spart oss for mye. Programmet gjorde at vi kom i kontakt med de rette menneskene med en gang. Vi hadde ligget langt bak i prosessen uten denne støtten, avslutter Braathen.
Etter planen skal Digipig selges på egen nettbutikk, andre nettbutikker og i vanlige butikker som Elkjøp. Det er også mulighet for distribusjon gjennom banker.