Digipig skaper sparegrismagi

Dagens barn får et distansert forhold til penger. Svaret fra gründer Jens Braathen er en digital sparegris – Digipig.

Tekst og foto: Sjur Frimand-Anda

Jens Braathen og hans datter skulle kjøpe et leketelt de hadde funnet på Finn.no. Selgeren var en liten gutt som hadde ryddet i lekene.

– Dette er en fin måte å lære barna kjøp og salg. Men gutten som solgte, skulle jo ha betalt. Vanligvis har jeg ikke kontanter og måtte vippse til foreldrene hans i stedet, forteller Braathen.

Dette fikk ham til å fundere på forholdet dagens barn får til penger og hvordan det var tidligere, da sparegrisen ble brukt som et meget håndfast verktøy for å spare til noe en ville ha.

– Penger blir veldig abstrakt og fremmed for barn. En sparegris er veldig konkret.

SENDE PENGER: Besteforeldre og andre kan sende penger direkte til sparegrisen med en app.

Tankene fortsatte å løpe og ble til ideen om Digipig, en digital sparegris.

– Vi vil gjøre minst mulig med grisen og beholde den klassiske formen. Men med enkle grep har vi modernisert den og tilpasset den til dagens digitale verden, sier Braathen, og fortsetter: – Vår misjon er å lære barn å spare. Jo tidligere man kommer i gang, jo bedre vil man være rustet til å forstå hvordan økonomien fungerer.

KONSEPTET

Konseptet er veldig enkelt. Digipig er en fysisk sparegris, koblet til internett og en bankkonto. I tillegg gir grisen spareråd. I snuten sitter det en touchskjerm som gir beskjed straks noen penger er på vei. Barna må selv «swipe» inn pengene på konto, mynt for mynt. I Norge er planen at overførsler av penger til grisen skjer via Vipps.

– Grisen har potensial til flere funksjoner, men vi velger å holde igjen på dette og få på plass kjerneproduktet først. Grisen vil oppdateres automatisk via nettet, og vi har mulighet til å utvikle dette gradvis.

PROTOTYPE

Digipig begynner å nærme seg lansering. Norge er første land ut, men også Sverige og Danmark er aktuelle, da det er utbredt med

straksbetalingsapper også der.

– Vi er 70–80 prosent ferdige, men det gjenstår en del rundt brukerreisen og programmeringen, sier Braathen, som tar sikte på lansering mot slutten av 2018.

– Mye handler om å velge riktige komponenter, da gjelder det å ikke bare velge de billigste. Digipig’en skal ha en god kvalitetsfølelse.

AKSELERATORPROGRAM

MOTTA PENGER: Sparegrisens eier får beskjed når det kommer penger inn.

Digipig har vært en del av The Factorys (tidligere Fintech Factory) akseleratorprogram for våren 2017. Det har gitt dem en kickstart.

– Dette har spart oss for mye. Programmet gjorde at vi kom i kontakt med de rette menneskene med en gang. Vi hadde ligget langt bak i prosessen uten denne støtten, avslutter Braathen.

Etter planen skal Digipig selges på egen nettbutikk, andre nettbutikker og i vanlige butikker som Elkjøp. Det er også mulighet for distribusjon gjennom banker.