Nøffe lærer barna sparing

En digital sparegris i fysisk innpakning skal lære barn om penger og sparing. Nå har günderen fått Gjensidige Bank med på laget.

Tekst og foto: Sjur Anda

Fintech – da ser man for seg gjerne for seg fiffige betalingsløsninger eller chatbotter som gir gode råd. Ganske langt unna den rosa smilende grisen som står på bordet foran oss. Nøffe, som tidligere het Digipig, er i dag en realitet. 650 barn og voksne har kjøpt den digitale sparegrisen. Førsteopplaget på 500 ble revet bort på to uker da den ble lansert i fjor høst. Gründer Jens Braathens visjon er å lære barn om sparing og penger. Med seg på laget har han nå fått Gjensidige Bank.

– Vår generasjon er vokst opp med sparegriser eller sparebøsser. I dag har ikke barn noe sted å samle pengene sine. Pengebegrepet blir fort litt diffust. Men barn er digitale, og en digital sparegris, det skjønner de seg på, sier Ståle Solem, markedssjef i Gjensidige Bank, som lot seg begeistre da han fikk grisen presentert i fjor sommer.

–  Markedet florerer av ulike spennende økonomiapper, men det at Nøffe er et fysisk produkt er et pluss som drar dette et steg videre. Det har manglet i kategorien sparing med barn. Vi så med en gang at dette var et fint produkt som familien kan ha mange temaer rundt, sier Solem.

– Grisen blir en fin måte å engasjere barn til å spare. Den gir feedback både visuelt på skjermen og gjennom å prate til barna. Det blir veldig fornøyd når noen sender den penger. Nøffe kjøpes først og fremst av småbarnsforeldre. I tillegg har det gått en del som dåpsgave fra besteforeldre og andre slektninger, sier Braathen, som er veldig glad over samarbeidet med Gjensidige Bank.

– Å ha en bank med på laget har mye å si. Det gir kundene en trygghet og er med på styrke vårt merkenavn. Vi har et godt markedsføringssamarbeid for å gjøre Nøffe kjent der ute.

KOBLES TIL BANKKONTO

Nøffe må kobles til en konto i Gjensidige Bank for at den skal fungere. Den speiler saldoen på konten. Penger overføres fra hvilken som helst nett eller mobilbank enten det er fra snille besteforeldre eller fordi de har gjort pliktene sine.  Straks pengene står på konto gir sparegrisen beskjed til barnet som da må «swipe» pengene inn i Nøffe. Smarte spare- og gjøremål funksjoner motiverer og oppfordrer barna til sparing.

– Vi så en morsom bieffekt når en gris kom i hus. Mor og far ville også gjerne ha en. Den ble gjerne brukt til å spare til et eller annet fellesprosjekt, som en reise eller lignende. Det engasjerer hele familien. Da blir også barn klar over at man skal jobbe ganske mye og spare lenge for å ha råd til en fin ferie. Barna får en forståelse for hvor mye det koster, sier Braathen, og fortsetter:

– Vi vil at grisen kommer ut til flest mulige barnefamilier der ute, slik at Nøffe kan hjelpe flest mulig  til å forstå verdien av sparing og penger.

UTVIKLES VIDERE

Selv om Nøffe nå er ute på markedet hviler ikke gründeren.

– Vi skal hele tiden videreutvikle grisen. Det handler om å fjerne friksjonspunkter og å forbedre produktet. En klar tilbakemelding under testing var eksempelvis at kundene ønsket at grisen pratet mer, sier Braathen. De sendte derfor ut en oppdatering på Nøffe der den ble mer snakkesalig.