DNB og Vipps velger andre samarbeidspartnere
De største bankene i Sverige, Finland og Danmark samarbeider om å utvikle en helt ny infrastruktur for straksbetaling som kan brukes over landegrensene. Det frister ikke DNB som har hatt suksess med Vipps i Norge. Vipps selv er avventende.
Tekst: Claude R. Olsen
Seks nordiske banker og finansselskaper – blant annet Nordea, Handelsbanken og Danske Bank – har gått i partnerskap med kredittkortleverandøren Mastercard om å lage en helt ny infrastruktur for straksbetaling, skriver Dagens Næringsliv. Teknologien skal leveres av det svensk-danske teknologiselskapet P27.
Partnerne skal nå være enige om å investere anslagsvis mer enn 500 millioner kroner på den nye betalingsteknologien. Målet er at de første betalingene skal gå gjennom systemet tidlig i 2021, ifølge DN. Teknologien skal i første omgang brukes av Vipps’ nordiske konkurrenter: Mobilepay i Danmark og Finland, og Swish i Sverige.
VIPPS AVVENTER
For Vipps er det ikke aktuelt å være med i denne omgang.
– Da P27 er et banksamarbeid, er det opp til bankene om de er med eller ikke, og det er ikke noe som Vipps påvirker. Vi ønsker å benytte den infrastrukturen som er både mest kostnadseffektiv og brukervennlig når interoperabilitet på tvers av grenser blir aktuelt. Da kan P27 være en tilbyder som vi vurderer for de landene som løsningen er tilgjengelig i, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps.
DNB mener behovet for modernisering av betalingsinfrastrukturen er større i nabolandene enn i Norge, ifølge DN. Banken oppfatter det nordiske samarbeidet som en av mange digitale løsninger for å løse internasjonale betalinger.
SAMARBEIDER MED KINESERNE
Vipps inngikk for ett år siden et samarbeid med kinesiske Alipay om betalingsløsninger for at kinesere på besøk i Norge kan betale slik de er vant til. Alipay bruker en QR-kode på mobilen for å gjennomføre betalingen for et kjøp i en butikk.
– Samarbeidet med Alipay er veldig godt, og flere og flere brukersteder tar i bruk løsningen, slik at de kan ta betalt fra kinesiske turister i Norge. Vi ser spesielt at typiske turistdestinasjoner, som både Bergen og Tromsø, viser stor interesse, sier Kjærnes.
I sommer fikk Vipps med seg fem andre europeiske selskaper som tilbyr mobilbetaling.
Bluecode, ePassi, Momo Pocket, Pagaqui, Pivo, Vipps og Alipay er enige om felles format for QR-koder, som kan brukes både av reisende innen Europa og turister fra Kina. Brukersteder som allerede tar imot mobilbetaling fra noen av de seks appene kan også enkelt ta imot betalinger fra kunder i de andre landene som dekkes av samarbeidet. I tillegg kan Alipays kinesiske brukere også gjøre betalinger til salgssteder som tilbyr betaling til disse mobile lommebøkene.
Alipay som har over en milliard brukere, er mer enn en betalingsplattform. Den digitale lommeboken kan også brukes til å bestille drosje og hotell, kjøpe kinobilletter, betale regninger og bestille legetime direkte i app-en.
SAMARBEIDER MED NEDERLANDSK SELSKAP
På teknologisiden har Vipps i et drøyt halvår samarbeidet med det nederlandske fintech-selskapet Adyen.
Selskapet er en av de raskest voksende tilbyderne av teknologiske plattformer for alt fra kredittkortbetalinger til appbaserte løsninger som eksempelvis norske Vipps. I Norge har selskapet Schibsted, Kolonial.no og Elkjøp på kundelisten, internasjonalt har de selskap som Facebook, Uber, Viaplay og Spotify.
Adyen leverer betalingsplattformer for nettbutikker som kan velge hvilke betalingsmetoder kundene kan bruke. Blant dem er Vipps, en av flere hundre betalingsløsninger. Når en nettbutikk skal sette opp en betalingsløsning, kan Adyen legge inn de betalingsmetodene butikken ønsker, for eksempel BankAxept, ulike kredittkort, Vipps og Alipay. Adyen har utviklet de tekniske løsningene for å integrere betalingsmetodene i betalingsløsningen og har inngått avtaler med de ulike betalingsleverandørene.
ENDA STERKERE KAMP OM IT-HODENE
Teknologiutviklingen i finansbransjen suger til seg gode IT-hoder både i de tradisjonelle finansinstitusjonene og i de nye fintech-selskapene. Når de nordiske samarbeidspartnerne skal investere en halv milliard kroner i utvikling, vil det merkes hos andre aktører, som Vipps.
– For oss er det spesielt viktig å synligjøre Vipps som en spennende arbeidsplass inn mot studenter, og vi er derfor til stede på mange ulike arenaer for å komme i dialog med dem tidlig. Det er utrolig viktig at vi i Norge klarer å utdanne enda flere flinke folk innenfor IT, spesielt flere jenter, slik at et bredt sett av befolkningen er med på å skape nye produkter og tjenester, sier Kjærnes.