STORE MULIGHETER: – Norsk banknæring, forsikring og Fintech har klart seg veldig bra under pandemien, og Norge har også store muligheter internasjonalt fremover, tror Berit Svendsen, direktør i Vipps. (Foto: Morten Brakestad.)

– Utrolig innovasjon under pandemien

– Det skjer veldig mye spennende nå i norsk finansbransje. Det har skjedd en utrolig innovasjon som er forsterket av pandemien – en innovasjon som krever mest mulig digital selvbetjening på alle områder, sier Berit Svendsen.

Tekst: Trond I. Hovland Foto: Sverre Chr. Jarild

– Vi har hatt et fantastisk utgangspunkt i Norge, med en befolkning på høyt digitalt nivå, med nasjonalt ID-system og en finansbransje som har ligget langt fremme internasjonalt. Pandemien har forsterket utviklingen, med krav til automatisering og å unngå fysisk fremmøte og håndtering. Folk må bare venne seg mer til utviklingen, med butikker som aldri har vært mer åpne enn nå. Det gjelder å utnytte mulighetene, sier Berit Svendsen, direktør i Vipps og styreleder i Vy, og en av landets mest erfarne ledere i telekom.

KASTET SEG RUNDT

– I Vipps kastet vi oss tidlig rundt og fokuserte på å hjelpe butikker til å ta betalt på nett. Det har gitt resultater. I slutten av fjerde kvartal var det 150 prosent flere nettbutikker som var aktive med Vipps på nett enn ved samme periode i fjor.

– På ett tidspunkt ble restauranter og barer pålagt gjesteregistrering som en del av arbeidet med smittevern. Sammen med partnere gjorde vi det enklere for gjestene å sjekke inn med Vipps Login. Nå har vi over 260 brukersteder og mer enn 700 000 brukere av løsningen.

Berit Svendsen trekker blant annet frem Elkjøp som et godt innovasjons-eksempel: – Her er det Klikk & Hent, du bestiller på nett, parkerer ved butikken og får varen direkte inn i bagasjerommet mens du betaler fra førersetet. Alt automatisert og uten å møte betjeningen fysisk, påpeker hun.

– Det blir viktig for butikker å lage showroom og vise varene. De kan også ha QR-koder i stengte butikkvinduer for å bestille. Dette tester vi nå ut i noen butikker. Kondomeriet testet ut bestilling via reklameplakater før jul. Svendsen trekker også frem eksempelet Kolonial.no, som under pandemien har utvidet slik at kundene kan handle alt fra matvarer til for eksempel leketøy og Clas Ohlsson-varer.

– Norsk banknæring, forsikring og Fintech har klart seg veldig bra under pandemien, og Norge har også store muligheter internasjonalt fremover, tror Berit Svendsen, som likevel advarer: – Vi har et tidsvindu – Europa og resten av verden er også blitt nødt til å utvikle seg raskt under pandemien, og dette vil etter hvert redusere vårt forsprang.

STORE MULIGHETER

Henrik Lie-Nielsen er Bergen-basert gründer, med lang historikk innen IT og nå styreleder for Fintech-startupen Stacc, som driver med både teknologi, design og strategisk rådgivning. Han er også klar på de store mulighetene som ligger i pandemien.

– Hele bank-sektoren måtte ta en «panikk-digitalisering». Alle som ikke hadde gode nok selvbetjeningskonsepter da pandemien inntraff, måtte bare løpe. Og internasjonalt pågår et rotterace for å kunne tilby det som kreves når verden stenges ned. Vi har ligget langt fremme i Norge og har store muligheter internasjonalt, sier han.

– Med Teams-møter blir behovet for reiser og fysiske møter fjernet, og Fintech-selskaper som oss kan nå både selge og implementere løsninger til internasjonale kunder uten å reise. Pandemien gir rett og slett en skikkelig boost til våre og hele finansbransjens muligheter!

SELVBETJENT I EN FEI

Lie-Nielsen oppsummerer den norske finansbransjens pandemi-reaksjon slik: – Med en gang var det bråstopp av nye prosjekter og fokus på business as usual. Deretter ble det prioritert prosjekter som allerede var kjørende. Eksempelvis ble det forsert frem løsninger på avdragsfrihet online, når pandemien krevde dette. Fokuset før sommeren var «Selvbetjent i en fei!».

– Men etter sommeren hadde folk innsett at dette ville vare lenge, og satte i gang nye prosjekter. Siden september vil jeg si det nesten har vært bedre aktivitet enn før pandemien, og at bransjen har vært meget aktiv.

Lie-Nielsen gir også honnør til norske banker for at de ikke har utnyttet situasjonen til å skvise leverandørsiden. – Vi har også mye aktivitet i Sverige, og der har bankene utnyttet pandemien til å presse ned leverandørenes priser. Det har ikke de norske gjort.

HEKKBØLGEN KOMMER

Atle Sivertsen er leder for næringsklyngen NCE Finance Innovation, som også holder til i Bergen. Han merker at pandemien har før til at det sosiale har måttet lide i bransjen, men at produktiviteten har fått et oppsving. – Men selv om det er gode produktivitetstall på tross av pandemien, så kommer det nok en «hekkbølge» av sosiale negative effekter.

– I vår klynge er mye blitt annerledes. Til vanlig bruker vi mye fysiske treff i nettverket – nå har alt blitt tvunget over på digitale flater. Vi taper mye på det, men til gjengjeld er det nå lettere å fange alle, uavhengig av hvor de holder til, sier Sivertsen.

Han har tro på positiv utvikling for bransjen, særlig når pandemien tar slutt. – Jeg forventer en «vårløsning». Mye har blitt utsatt i denne perioden, og i mellomtiden er markedet blitt betydelig mer digitalisert. Det betyr også lavere terskel for salgs- og presentasjonsmøter for eksempel for startups.

Sivertsen tror vi vil se viktige langsiktige endringer etter pandemien. – Jeg tror den nye normalen blir en hybrid. Kortdistanseflyturer for møter innenlands vil gå ut. Til gjengjeld vil man prioritere de viktigere møtene som krever virkelig samhandling, mener klyngelederen.