Slik håndterer du høye krav om tilgjengelighet
Kjenner du på en forventning om at du skal være tilgjengelig utover vanlig arbeidstid, men ønsker det ikke? Her er rådene.
Klokken er ni om kvelden, og du har nettopp satt deg med fjernkontrollen i hånden og beina høyt. Så kommer det en epost fra sjefen, eller enda verre: Hun ringer.
Hva du skal gjøre, avhenger av flere ting. Det ene er om dette skjer ofte eller sjelden, mener organisasjonsutvikler Lisa Wade.
– Er det en sjeldenhet, og situasjonen er kritisk, ville jeg gjort mitt beste for å stille opp. Men hvis det gjentar seg mange ganger uten at dette er noe du bør forvente ut fra arbeidskontrakten din, går det an å si at du ikke kan snakke. Du trenger ikke forklare hvorfor.
Det kan imidlertid være smart å ta opp saken med sjefen senere, legger hun til.
SJEKK KONTRAKTEN
De fleste ansatte i norsk arbeidsliv faller inn under bestemmelsene i Arbeidsmiljøloven. En normal arbeidsdag i finansbransjen er vanligvis i tidsrommet mellom klokken 8 og 16, ifølge Vigdis Mathisen, leder i Finansforbundet.
Noen ansatte har imidlertid en lederstilling der en utvidet tilgjengelighet forventes og speiles i lønnen. Andre har en såkalt særlig uavhengig stilling, der de har et spesielt ansvar som krever fleksibilitet.
Er du i en slik situasjon, men likevel synes det blir for mange henvendelser på kveldstid, råder Mathisen deg til å se på arbeidskontrakten din.
– Det bør være klargjort, før du takker ja til jobben, at det forventes at du er tilgjengelig utenom normal arbeidstid. Er dette uklart, så vær tydelig overfor sjefen din. Ikke gå rundt og føl på forventninger. Still heller spørsmål, sier Mathisen.
FORVENTNINGER I LUFTEN
Også Lisa Wade oppfordrer til åpenhet.
– Kanskje det ikke sies direkte, men du har en følelse av at det forventes at du er tilgjengelig. Det kan godt hende at det stemmer, men da mener jeg at det hjelper å snakke om ting.
Wade råder ansatte til å være fleksible i ekstraordinære situasjoner. Noen ganger er det du selv om trenger fleksibilitet, for eksempel hvis du ønsker å gå i en begravelse til en perifer slektning, påpeker hun.
– Om du en sjelden gang blir spurt om å jobbe noen timer overtid, kan det være bra å si ja. Kanskje kan du ta en langhelg når ting har roet seg. Generelt synes jeg at det er fint om vi er litt rause med hverandre. Det skaper mer smidige forhold.
SNAKK MED TILLITSVALGT ELLER VERNEOMBUD
Hvis du opplever forventningene som et problem og kvier deg for å snakke med lederen din, kan et alternativ være å ta saken opp med verneombud eller tillitsvalgt, råder Marte Sogge Jensen, advokat i Finansforbundet.
– Disse kan løfte det opp på ledernivå, sier hun.
Hun oppfordrer ansatte til å føre opp den tiden de jobber utenom vanlig arbeidstid, men også til å være obs på egen atferd.
– De forventningene du selv føler på, har å gjøre med hvilken kultur det er på arbeidsplassen. Vi må stadig minne oss selv på at også vi selv er en del av den kulturen, sier Jensen.
Noen bedrifter har epostsystemer som varsler hvis du er i ferd med å sende en epost utenom arbeidstiden.
– Slike systemer kan gi deg valget om hvorvidt du heller vil sende eposten neste dag.
Jensen peker på at finansbransjen siden pandemien startet, har hatt utstrakt bruk av hjemmekontor, og at dette kan utfordre skillet mellom arbeid og fritid ytterligere. Har man hjemmekontor ukentlig skal avtale om dette på plass, hvor reglene om arbeidstid etter arbeidsmiljøloven også gjelder.
Fakta:
Ekspertenes seks råd:
- Sjekk arbeidskontrakten din.
- Ikke gå og føl på forventninger, spør heller sjefen direkte.
- Ved behov, ta opp saken med tillitsvalgt eller verneombud.
- Hvis du kan, så strekk deg litt ekstra i spesielle situasjoner.
- Før opp den tiden du jobber.
- Vær obs på egen atferd.