Vær mer oppsøkende
Ledelse handler om folk, enten det skjer ved fysiske møter eller gjennom digitale plattformer, er en av lærdommene Vigdis Masovn Haave tar med seg etter pandemien.
GJØVIK: – Du må være der folkene dine er, enten de er på hjemmekontor eller fysisk på kontoret, sier Haave, som er leder for DNBs kundesenter på Gjøvik.
Som for de aller fleste ble det en rask innføring i fjernjobbing for henne i slutten av mars 2020. Spoler vi frem til i dag er arbeidsdagen på kundesenteret nå hybrid, med større fleksibilitet og økt bruk av hjemmekontor.
– Som leder må du være mer aktiv i å oppsøke medarbeiderne, særlig de som ikke er så proaktive på dette selv. Før så du de, du så hele mennesket på en helt annen måte og da kan du lese de bedre. På teams ser du folk fra halsen og opp. I en travel hverdag kan det vært fort gjort å glemme å følge opp alle, men som leder må du ta kontakt når du ikke har hørt noe på en stund, sier Masovn, som har vært på kundesenteret siden 2013 og kjenner virksomheten godt.
Som leder må du være tydelig på hvilke forventninger du har
Hun ser at produktiviteten ikke har gått ned i en hybrid hverdag.
– Mange er mer produktive hjemme, selv om det også er individuelt.
VANSKELIG Å BYGGE KULTUR
Utstrakt bruk av hjemmekontor gjør allikevel at man mister noe.
– Det sosiale, fysiske og kulturelle ved å være sammen. Som leder er jeg også på hjemmekontor innimellom. Du kan risikere at det går lang tid mellom man ses, hvis man har hjemmekontor på ulike dager. Hos oss har alle teamene en dag i uken da alle oppfordres til å være fysisk på kontoret. Vi er fremdeles nye på denne arbeidsmåten og vi må tørre å prøve nye ting. Under pandemien hadde vi eksempelvis sosiale aktiviteter på teams, sier Haave.
HA TILLIT TIL DE ANSATTE
Nøkkelen for å lykkes som leder i en hybrid hverdag er å ha tillit til at medarbeiderne gjør de det skal, selv om du ikke ser de.
– Som leder må du være tydelig på forventninger og tørre å gi ærlige tilbakemeldinger. Det kan være vanskeligere å oppdage ting når du ikke ser folk så ofte. Da er det lett å se mest på resultater og tall. Som leder må du våge å spørre og ta opp ting, tett dialog er viktig uansett hvor folkene dine er, sier Haave.
– Noen kaller det for gjemmekontor, og kanskje er det lettere å gjemme seg litt unna. Men du må ha tro og tillit til medarbeiderne og ikke mintanke som utgangspunkt. Det er en farlig holdning. Kontroll og frykt gir ikke folk arbeidslyst. De fleste har lyst til å bidra og er engasjert på jobben sin.
– Hva tar du med deg videre fra pandemien?
– At vi har en evne til å snu oss rundt og tilpasse oss, som vi kanskje ikke trodde. Jeg må gi medarbeiderne en honnør for måten de tok dette på og at de er med på å teste ut nye ting og andre måter å jobbe og lede på.
– Hva vil påvirke måten å lede på mest fremover?
– Vi blir enda mer digitale. Som leder må du prøve å være i forkant, men i alle fall ta imot det med åpne armer. Det gjelder hele organisasjonen, man må være åpen for å teste og ta i bruk ting. Dette gjør hverdagen mer interessant og variert. Samtidig stiller det krav til både deg og organisasjonen. Det er utviklende, avslutter Haave.