RASK VEKST: Vipps-sjef Rune Garborg trenger mange nye medarbeidere til den internasjonale veksten. (Foto: OBM.) 

Vipps fosser frem

Vipps-sjef Rune Garborg har betydelige europeiske ambisjoner, og han bygger nå den nordiske plattformen som utskytningsrampe for å vinne det europeiske betalingsmarkedet. Til det trengs en god del nye medarbeidere.

  

Av: Claude R. Olsen og Magne S. Otterdal 

I sommer kom nyheten om at Vipps slår seg sammen med danske Mobilepay og finske Pivo for å bygge en felles lommebokløsning.  Det betyr at Vipps på et slag vokser fra rundt fire millioner bruker til 11 millioner brukere, over 700 millioner årlige transaksjoner og 330.000 bedriftskunder i Finland, Danmark og Norge. 

JAKTER PÅ MEDARBEIDERE 

Etter at pandemirestriksjonene ble lempet, har Vipps-sjefen vært på kontinuerlig reisefot for å samle trådene i den nye nordiske enheten. 

– Vi har nå folk både i Danmark og Finland, og et stort teknologimiljø i Litauen, sier Rune Garborg til Finansfokus.   

Sammenslåingen med de danske og finske “lommebøkene” gjør at Vipps øker til 500 medarbeidere, og det jaktes med stadig større intensitet på flere ansatte. 

Med den veksttakten vi har nå, så må vi ansette enda flere medarbeidere.

Rune Garborg, Vipps

– Vi trenger mer folk. Vi har vokst mye det siste året, og får stadig nye medarbeidere. Med den veksttakten vi har nå, så må vi ansette enda flere medarbeidere. Jeg tror at Vipps vil være en mye større arbeidsplass allerede om ett år, sier Garborg. 

I Vipps, BankID og Bankaxept er det nå rundt 300 ansatte.  I det nye nordiske selskapet er det snakk om 500-600 ansatte. 

QR-RENESSANSE: Hvem skulle tro at QR-koder ble en vinner i betalingsmarkedet? Her er Vipps-sjef Rune Garborg i aksjon på scenen under betalingsformidlingskonferansen nylig. (Foto: OBM.) 

– Det er ingen tvil om at vi nå vokser mye raskere i markedet enn vi gjør på bemanningssiden, så vi er nødt til å få inn flere dyktige mennesker, sier Garborg. 

Han sier at Vipps jakter etter kompetanse på bred basis: 

– Det er teknologikompetanse, strategikompetanse, salg – alle funksjoner i selskapet. Compliance er et område som er blitt stort og der behovene bare blir større og større. 

BANK OG GRÜNDER 

– Om en sammenligner Vipps med en tradisjonell bank med hensyn til sammensetning av ansatte? 

– Vipps er en kombinasjon av veldig sterk nasjonal infrastruktur som må fungere med 100 prosent stabilitet, med Bankaxept, BankID og Vipps-transaksjoner der vi trenger mye fagkompetanse på teknologi og compliance.  Men vi har miljøer som jobber med det som kommer senere, som skal være den litt mer eksperimenterende delen av virksomheten.  Det er en god kombinasjon av de tradisjonelle funksjonene som skal levere skyhøy kvalitet og gründerselskapet som skal komme med morgendagens løsninger. 

– Kan du peke på den “farligste” konkurrenten for Vipps? 

– De store big tech-selskapene, Apple, men også Klarna på netthandel, er veldig store konkurrenter som er dyktige på sine områder. 

MER KUNDEEMPATISKE 

På Finans Norges betalingsformidlingskonferanse nylig, hørte Rune Garborg på Klarna-sjef Geir Østbys foredrag før han selv gikk på scenen. Dette sier Garborg om det han fikk høre fra konkurrenten: 

– Han forsterker bildet av at de skal jobbe med mer kundeempatiske og kundeorienterte løsninger på utsatt betaling. Det har jo vi ment har vært nødvendig, og en av de tingene vi også kommer til å satse på i Vipps. Folk skal ikke glemme å betale en regning. Når en utsetter, skal det gjøres enklest mulig å se når det skal betales og enklest mulig å gjøre det. 

– Det er seks år siden Vipps ble lansert – hva tenkte du da, og hva tenker du nå? 

– Ser du tilbake på scenariene vi hadde, så har ting utviklet seg veldig annerledes på en del områder. Det som har forsterket seg veldig er netthandel og betydningen av å vinne posisjonen på netthandel, og hvor viktig det er for bankene.  Bankene har jo Vipps som sitt instrument for å konkurrere med de store internasjonale aktørene, beholde kundegrensesnittet og få lagt sine kortprodukter og kontoprodukter inn i Vipps, sier Garborg og legger til: 

– Vipps er jo egentlig bare den digitaliserte lommeboken. På 90-tallet snakket vi mye om “share of wallet” i lommeboken. Det som er viktig for bankene nå er få lagt alle kontoer, alle kort inn i Vipps og så skal vi sørge for at de blir brukt så mye som mulig. 

19 AKTØRER I EUROPA 

Garborg sier Vipps nå melder seg på et europamesterskap i betalingssektoren, der det nå er 66 aktører på arenaen. I det globale betalingskappløpet er det 19 aktører, og det foregår en lynrask konsolidering. 

Den nye nordiske Vipps-sammenslåingen med hovedkontor i Oslo er for tiden til vurdering hos både nasjonale og europeiske konkonkurransemyndigheter.