Russisk bank satser på Youtube
Med video og dataspill skal Rocketbank nå de unge.
TEKST: NILS ELMARK
Fintech alene tiltrekker ikke millennials, men det gjør effektiv markedsføring på de unge kunders betingelser. Det sier stifterne av den russiske Rocketbank, Oleksiy Kolesnikov og Mihail Provizion som Finansfokus møtte på Europas største fintechkonferanse Money 20/20 i København.
Rocketbank går hardt etter ”the millennials”, og spørsmålet stifterne stiller seg er: Hvis vi skal markedsføre og brande en bank for unge i det 21. århundret, hvordan gjør vi det? De unge svarer: Via sosiale medier og spesielt YouTube. Rocketbank ser ut som den har vokst direkte ut av ungdommens internettmiljø med videoer som ligner alt annet enn bankreklame, og som garantert ikke ville blitt godkjent i styrerommet i en normal norsk bank.
Bankens dialog med de unge er først og fremst en livsstilskommunikasjon. – Vårt fokus er innholdsmarkedsføring med videoer og PC-spill som kundene liker og deler, forteller Mihail Provizion.
– Hver tredje medarbeider i banken arbeider med kommunikasjon. Det har foreløpig gitt oss 180 000 aktive kunder, som vi kaller fans. Halvparten av alle våre kunder har kommet etter anbefaling fra andre fans. Det avgjørende for vår suksess er i virkeligheten ikke våre tjenester. De ligner strengt tatt på de andre mobilbankenes, innrømmer den russiske bankdirektøren i T-skjorte. – Det avgjørende er brandingen. Når den er på plass, handler det ikke lenger bare om pris og funksjonalitet.
Foreløpig er Rocketbank kun etablert i Russland, men etter at banken for et par måneder siden ble overtatt av Otkritie, en av Russlands største private banker, så har den Moskva-baserte rakettbanken fått eksportdrømmer og søker nå partnere utenfor Russland.