30 000 trenger kompetansepåfyll for å kunne gjøre jobben sin
Det viser en undersøkelse utført av inFuture på oppdrag av Finansforbundet. Mange mangler grunnleggende it-kompetanse.
Undersøkelsen viser også at endringstakten er høy. 80 prosent av de ansatte opplever at arbeidsoppgavene i nåværende stilling har endret seg. 90 prosent forventer at arbeidsoppgavene i nåværende stilling er endret i noen eller stor grad om tre år. Samtidig oppgir 60 prosent at de kun i liten eller noen grad har kompetansen de trenger for å løse arbeidsoppgavene de forventer å ha om tre år. Undersøkelsen presenteres på Arendalsuka i dag.
– Det store antallet var det første vi reagerte på da vi fikk resultatene, sier Anders Kamberg Rinna, spesialrådgiver politikk i Finansforbundet. I undersøkelsen har arbeidstakerne gitt sitt syn på kompetanse og kompetanseutvikling.
TEKNOLOGI OG KOMMUNIKASJON
Kompetanse, eller snarere mangel på kompetanse er noe som opptar hele næringslivet. I vår forelå Finans Norges kompetansesjekk, der de spurte arbeidsgiverne hvilken kompetanse det blir mangel på fremover.
Mange av funnene er sammenfallende mellom de to undersøkelsene. Kamberg Rinna ser dog noen vesensforskjeller.
15 000 PÅ KURS
– Begge peker på at det mangler teknologisk kompetanse som der det er størst utfordringer. Mange av våre medlemmer oppgir at de trenger bedre basiskompetanse innen ting som officepakken. Det gir seg også utslag i ekstremt høy deltakelse på Finansforbundets Office-kurs, der vi har hatt over 15 000 deltakere siden 2020. Dette er kompetanse vi mener arbeidsgiver må sørge for at de ansatte får. Vi kommer til å fortsette å tilby relevante, gode kurs, men gjerne litt mer spesialiserte ting, sier Kamberg Rinna, som er litt overrasket over at kompetanse innen kommunikasjon og samarbeid havner på andreplass i forbundets undersøkelse.
– Dette kan henge sammen med flere folk som er i gjeldsproblemer og som trenger en tettere og annerledes oppfølgning. Samtidig får bransjen et stadig mer komplisert regelverk som man både må forstå selv og kunne forklare for kundene, sier spesialrådgiveren.
De fem områdene de ansatte har særlig behov for økte kompetanse innen er teknologi, kommunikasjon og samarbeid, bærekraft, risiko og etterlevelse og innovasjon og forretningsutvikling.
KORTERE KURS
De fleste av de spurte ønsker seg kortere kurs som gjør dem i stand til å utføre jobben sin. Det er ikke like stor interesse for lengre løp med studiepoeng.
– De fleste ønsker at arbeidsgiver skal komme med kortere kurs som gjør at de kan gjøre jobben sin, også i fremtiden. Samtidig dytter forbundet på akademia og myndighetene for å få til relevante utdanninger. Nå kommer det også et eget bransjeprogram, der ansatte i finansnæringen kan bygge viktig kompetanse, spesielt innen bærekraft og teknologi. Det tror vi blir veldig bra, sier Kamberg Rinna.