Vipps har plattformsuksess

Vipps finnes i halvparten av nordmenns mobiltelefoner. Det gir selskapet et unikt økosystem å bygge videre på.

Tekst og foto: Sjur Frimand-Anda

30. mai 2015 startet Vipps-eventyret. Da lanserte DNB vennebetalingsappen. På 12 dager fikk de 100 000 brukere. Et halvår senere var det en million vippsere i Norge. Konkurrentene var flere, men verken mCash eller mobilPay klarte å hamle opp med DNB-babyen. Vipps ble raskt den foretrukne betalingsappen, og verbet å vippse ble født. I dag er all konkurranse knust, og appen registrerte 2,6 millioner brukere i oktober.

Gradvis har appen fått flere tjenester og funksjoner. Alle som har vært på fotballcup eller musikkfestival, har fått med seg at frivillige lag kan ta betaling via appen. Den har gjort kontanter overflødige i en rekke situasjoner. Ja, til og med Toten bygdekvinner tar vipps for vaflene sine.

Vipps er på mange måter et godt eksempel på hvordan plattformøkonomien fungerer. Appen fikk raskt en dominerende posisjon, noe som ledet til at mCash ble lagt ned i februar 2017. Samtidig fikk Vipps med seg 106 banker i samarbeidet. I oktober var det over og ut for mobilPay også, og Vipps fikk Danske Bank og Nordea med på laget.

Amazon, Google, Facebook og Microsoft en høyere verdi enn samlet BNP i land som Storbritannia, Frankrike eller Italia. Det gir utfordringer både for næringsliv og politikere. Plattformøkonomien vil treffe finansbransjen hardt og har potensial til å endre samfunnet radikalt.

Også utviklingsmessig har appen tatt store steg med bedriftsbetalinger, foreninger og lag, NSB og Ruterbetaling, Oslo Taxi og faktura. Nå er Vipps også på full fart inn i nettbutikkene.

MÅ VOKSE FOR Å OVERLEVE

– Fem til seks prosent av betalingene i Norge skjer via Vipps. Nordmenn elsker Vipps og vet hvem vi er. Men vi kommer ikke til å være alene om å tilby vennebetaling. De store aktørene, som Facebook og Google, kommer også. Da er det viktig at vi er noe mer enn bare en vennebetaling, sier Elisabeth Haug,

HURTIGTOG: Vipps står nå på egne bein, og det har sine utfordringer. – Vi vokser kraftig og er som et hurtigtog, der produktutvikling og innovasjon står i sentrum. Samtidig må vi skape et selskap helt fra bunnen av med alt fra administrative rutiner til bedriftskultur, sier Elisabeth Haug.

nestsjef i Vipps. Fra september er Vipps et eget selskap, og vi treffer henne i helt nye lokaler i Barcode, et steinkast unna opphavet DNB.

For Vipps handler det om å forenkle og hjelpe forbrukerne med betaling.

– Du har smarttelefoner, smarthus og smartbyer. Det vil vi etablere også for betaling, sier Haug, og drar frem faktura som eksempel.

– 1,1 millioner nordmenn vil ha faktura i Vipps. Men det er svært få selskaper som tilbyr dette. Så vi må fremdeles betale regningene på nettet ved å taste inn kontonummer og KID. Dette vil vi løse på en måte som gir både utsteder og forbruker en god kundereise. Utlandsbetalinger er et annet område. Vi vil kvitte oss med IBAN og BIC, sier Vipps-sjefen.

LITEN FISK I STOR DAM

Å utvide tjenestene i appen handler om å tilby nye tjenester til kundene, men også å bygge et robust selskap som kan konkurrere med de store.

– De store økosystemene vil kunne utfordre oss kraftig hvis de satser på betalingstjenester. Derfor må vi utvide produktspekteret vårt, slik at vi blir en enda større del av folks betalingshverdag, understreker Haug. Hun ser mange muligheter. Det kan være alt fra automatisk betaling i butikker til å utvikle en handleplattform. Det siste er de allerede godt i gang med. VippsGO gjør det svært enkelt for næringsdrivende å sette opp en enkel nettbutikk inne i Vipps-appen, sier Haug, som trekker frem Klarna som en stor suksess på betalingsområdet.

– Vi inspireres av det Klarna har oppnådd. De skaffet seg en sterk posisjon og er veldig flinke med produktutvikling, sier Haug, og antyder at Vipps også vil komme med kredittmuligheter etter hvert som stadig flere nettbutikker kobler seg opp mot tjenesten.

TEKNOLOGISELSKAP

Vipps har et hav av utviklingsmuligheter, og med 2,6 millioner brukere er det mange som ønsker seg en plass i vippsuniverset.

– Foreløpig handler det meste vi gjør om forenkling og smidighet i betalingssituasjoner. Men vi er også klar over mulighetene en slik plattform gir. Nå er vi i en oppskaleringsfase med særlig fokus på teknologi. Fremover vil vi være mer et tech- og softwareselskap. Du kan si at vi blir en reell fintech. Vi er en liten organisasjon og kan snu oss og teste nye produkter omtrent på dagen, sier Haug, og innrømmer at Vipps også har internasjonale ambisjoner.

– Betaling handler om tilgjengelighet, enkelhet og pris. Forbrukerne i dag reiser mye og har lyst til å bruke færrest mulig betalingsløsninger. Her kan det fort bli «the winner takes it all».

– Hvordan skal dere lykkes internasjonalt?

– Distribusjonskraft er et viktig konkurransefortrinn innen betaling. Her i Norge har banksamarbeidet gitt stor verdi. Når vi skal ut, må vi finne gode partnere, sier Haug.

– Kan mobilPay bli en samarbeidspartner?

– Jeg vil ikke utelukke noe partnerskap. Det må vurderes ut fra hvert enkelt scenario, avslutter Haug og smiler.

SAMMENSLÅING

Siden vi pratet med Elisabeth Haug har mye skjedd. Vipps, BankAxept og BankID skal slås sammen. I tillegg har Vipps inngått samarbeid med Visma rundt fakturabetaling.

– Det er store globale tek-giganter på vei inn i Norge. Det gjør at konkurransen innen betaling øker. Disse samarbeidene styrker oss slik at vi også vil kunne møte de nye aktørene. Målet er å skape betalingsløsninger som kan bli tilgjengelige over alt, sier Haug.

Foreløpig har selskapene meldt ønske om samarbeid til Finanstilsynet og konkurransetilsynet. Haug forventer svar på dette til våren.

– Vi forventer at dette går greit og at vi får klarsignal ut på våren. Målet er å være operative sammen etter sommeren, sier hun.

Hun understreker også at dette er et offensivt grep.

– Vi gjør ikke dette for å kutte kostnader, snarere for å vokse. Og nå får vi samlet et veldig spennende fintechmiljø, avslutter Haug.